Az "okos parkolók" létrehozásához szenzorokat kell elhelyezni a betonban, ezek tartalmaznak egy NarrowBand IoT mobil technológiára épülő modult, illetve a szükséges áramforrást, ami akár ceruzaelem is lehet - fejtette ki a szakember. A szenzor inaktív, csak akkor küld magáról jelet, ha fölé áll egy autó, és ezzel megváltozik az állapota. Farkas Zoltán szerint a parkolóhelyek megfigyelését akár úgy is lehet kamatoztatni, hogy az ügyfelek egy mobil applikációkon keresztül a szabad helyre navigálhatóak majd.

A szakértő a NB-IoT megoldásokat úgy jellemezte, mint egy új, szabványosított és költséghatékony mobil technológiát, amely internetalapú (IP) formátumban adatokat továbbít, csakúgy, mint a mobilinternet, de csak nagyon minimális mennyiségű információt tud átküldeni egyszerre, a végpontok között átviteli sebesség másodpercenként legfeljebb 250 kilobit (kbps). Ezzel szemben a jelenleg kereskedelmi forgalomban elérhető leggyorsabb 4G+ mobilinternet hálózat ennek többszörösére, másodpercenként 300 megabites sebességre képes.

Mivel az eszközök csak ritkán és alacsony sávszélességen kommunikálnak, nagyon kevés áramot fogyasztanak, nincs szükség helyben elektromos hálózatra, egy szenzor akár egy-két ceruzaelemmel 10 évig is tud működni. A technológia másik előnye, hogy nagyobb a házon belüli lefedettsége, ezáltal olyan területeken is elérhető, ahol nehéz normális jelerősséget biztosítani, például vízaknában vagy csatornában. Hanghívásra nem lehetne használni a NarrowBand-IoT hálózatot, de adatok továbbítására még bőven jó - jegyezte meg a szakember.

Farkas Zoltán úgy vélte, az NB-IoT technológia a legkülönbözőbb ipari területeken hasznosítható, így például árukövetéshez is. A technológiát már több európai országban is bevezette, illetve teszteli a Magyar Telekom anyavállalata, a Deutsche Telekom. Németországban például elemről működő hő- és vízfogyasztást mérő digitális eszközök, valamint intelligens füstriasztók összekapcsolásában segít.

 

(Forrás:telekomesit.hu, mti/Fotó:mti)