FÖLDRENGÉSSZERŰ VÁLTOZÁSOK VÁRHATÓK A GLOBÁLIS TECH-PIACON
A globális IT piacon az elmúlt hónapokban lebonyolított nagy akvizíciók egy jelenlegi is zajló iparági átrendeződés hírnökei. A vállalatoknak a 2008-as pénzügyi válság óta formálódó új piaci környezet által diktált kihívásokhoz kell igazítaniuk üzleti modelljeiket.
A pénzügyi piacokat érintő 2008-as válság hatása még mindig érzékelhető a globális IT iparban. Habár a lakosság fogyasztásra szánt kiadásainak szintje megközelíti a krízis előtti időszakét, sok globális gyártónak drasztikusan csökkentenie kellett a kutatás és fejlesztés (R&D) befektetésekre szánt forrásokat. A jelenség nagyságrendjének érzékeltetése céljával a PwC nemrég publikált jelentést 2015 Globális Innováció 1000: Az innováció új világrendje címmel.
K+F-re 548 milliárd dollár
2009-ben a világ ezer legnagyobb vállalata 548 milliárd dollárt költött kutatás és fejlesztésre. Egy évvel később már csak alig több, mint 500 milliárd dollárt. A legjelentősebb visszaesés két iparágat érintett: az autóipart és a számítástechnikát[2]. A számítástechnikai piac esetében a források az összeomlást követő három évben újra növekedni kezdtek, majd 2013-ban újra stagnáltak, vagy csökkentek. Ezzel együtt természetesen sok innovatív technológia jelent meg a piacon ebben az időszakban is, mint az például az okostelefonok, az okosóra, az OLED, a 4K technológia, vagy a 3D nyomtatás, és a VR technológiák.
Okoseszközök
2011-ben az okostelefonok és asztali számítógépek ára 420 és 552 dollár között mozgott. Négy évvel később 305, és 379 dollár között volt az áruk. Ebben az időszakban az okostévék ára 28%-kal csökkent, és további szegmensek is hasonló árcsökkenést tapasztaltak. Minél mindennapibbá és olcsóbbá válik a technológia, a gyártók annál inkább rákényszerülnek a változó környezethez való stratégiai alkalmazkodásra és a szereplők új lehetőségek után kutatnak a fejlődő IT szolgáltatások területén. A vállatok a prioritásokat más irányba terelik: a szoftverekbe és IT szolgáltatásokba irányított R&D befektetések a 2005-ös 20 milliárd dolláról 76 milliárd dollárra emelkedtek tíz éven belül. Az előrejelzések szerint a trend a következő években is fennmarad. Az R&D források megcsappanása mellett a nagyszámú iparági fúzió és felvásárlás másik oka, hogy a már ismert technológiákhoz való hozzáférés egyre egyszerűbbé válik. A jelenséget jól szimbolizálja a tabletek diszkontokban való megjelenése. Mindezt a versenyképes termékek előállításához és piaci bevezetéséhez kapcsolódó alacsony belépési küszöb teszi lehetővé, ami miatt folyamatosan nő a versenytársak száma.
„Az utóbbi években a GTDC, a világ 22 legnagyobb IT disztribútorát tömörítő szervezet több mint 600 új gyártóval kezdett együttműködést. Ezek a vállalatok olyan márkákat kínálnak, amelyek kevésbé ismertek, viszont áruk nagyon kedvező. Ez a folyamat leginkább Ázsiában érzékelhető, de nem csupán ott van jelen – mondta el Peter van den Berg, a világ legnagyobb IT forgalmazóit tömörítő Global Technology Distribution Council ügyvezető igazgatója.
A tech-cégeknek alkalmazkodniuk kell
Az új környezet új üzleti modellt kíván a piaci szereplőktől. Az ABC Data, a legnagyobb informatikai és szórakoztató elektronikai disztribútor Közép- és Kelet Európában a legnagyobb globális gyártó vállalatokkal működik együtt, akik sok esetben piacvezetővezető pozíciót töltenek be. A vállalat termékportfóliója több mint ezer márkát tartalmaz, és a nagy márkák mellett számos kisebb helyi gyártóval is együttműködik, mint a 3DGence, Kruger&Matz, Lark, Spectrum Group és a Smart 3D. Ezek a gyártók Lengyelországból származnak, okostelefonokat, tableteket, navigációs eszközöket, nyomtatókat, videókamerákat, televízókat és hangszórókat kínálnak: olyan jó minőségű termékeket, amiket széles rétegek engedhetnek meg maguknak.
Az árak esése a gyártók mellett a disztribútorokat is érinti és csak a piacok érettségének megfelelően mutatkoznak különbségek. A közép és kelet-európai piacok még nem olyan telítettek, mint Nyugat-Európa, vagy az USA. Az IT termékek piacának bővülését Közép- és Kelet Európában 2018-ig 20%-ra prognosztizálják, szemben a nyugat-európai 5%-kal.
Az ABC Data, Közép- és Kelet Európa legnagyobb disztribútora, közvetlenül nyolc kulcs piacon működik: a Cseh Köztársaság, Észtország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Szlovákia, Románia és Magyarország. Az ABC Data több mint 130 000 partnerrel működik együtt az egész régióban – mely értékesítési hálózat a CloudLink platform bevezetésével tovább fog bővülni. A vállalat ezzel egyidőben folyamatos fejlesztéseket végez az értéknövelt szolgáltatások terén. Nemrég vásárolta fel a legnagyobb értéknövelt disztribútort a régióban, az S4E-t.
„A tranzakció eredményeképpen 2018-ig 1,5 milliárd PLN bevételt várunk az értéknövelt szolgáltatások értékesítéséből. Biztos vagyok benne, hogy az S4E megszerzése pozitív hatással lesz az IT disztribúciós piaci részesedésünkre is. A globális gyártóknak, akik értéknövelt szolgáltatások fejlesztésébe fektetnek, a disztribúciós oldalon is hasonló tapasztalattal rendelkező partnerekre van szükségük – mondta Ilona Weiss, az ABC Data ügyvezető bizottságának elnöke.
A növekvő szakértelem a fejlettebb IT szolgáltatások területén nem jelenti a hagyományos disztribúció végét. A számítástechnikai, vagy szórakoztató elektronikai cikkek szállítása szerves részét fogja képezi az üzleti modellnek, többek között a progresszív digitalizálódás miatt is. Évek óta szoros kapcsolatot figyelhetünk meg a digitalizáció és a hardverek növekvő keresletének tekintetében. A játékok egyre gyakrabban a felhőbe költöznek, de a játékosoknak egyes alkatrészeket és kiegészítőket meg kell vásárolniuk. A kereslet a mobil eszközökre sok piacon csökken, de a növekvő számú letöltött applikáció, amelyek az okostelefonokon és tablet akkumulátorát gyorsabban lemerítik, elősegítik a hordozható töltők eladását. Az összefüggés a két tendencia között akkor vált jól érzékelhetővé, amikor a Pokemon Go-ért megőrült a világ. Mindemellett egyre többet kommunikálunk az interneten keresztül, ami miatt nő az igény a jobb minőségű a hálózati megoldásokra és webkamerákra.
- Az elmúlt években a számítástechnikai iparágban jelentős változások voltak tapasztalhatók. A 2008-as pénzügyi válság és a digitalizáció alapjaiban alakítja át a piaci környezetet. A piac szereplőinek folyamatosan alkalmazkodniuk kell: új környezethez kell igazítsák üzleti modelljeiket. Minél hamarabb hajtják végre a szükséges változtatásokat, annál hatékonyabban tudnak szembenézni a technológiai és üzleti kihívásokkal - mondta el Kováts Tamás, az ABC Data Hungary marketing menedzsere.
(Forrásí:telekomesit.hu/digitalhungary.hu/Fotó:twitter)