FELHŐ ALAPÚ SZOLGÁLTATÁS AZ AUTÓKBAN? ELJÖTT AZ IDŐ! - 2. RÉSZ
Két évtizeddel ezelőtt a kommunikáció és a mobilitás – két alapvető emberi szükséglet – állt hajtóerőként az első fejlett autós, számítógép által vezérelt irányítástechnikai rendszerek kifejlesztése mögött. 1996-ban az első GM OnStar telematikai modul legördült a Motorola Autóipari Csoport gyártósorairól, melyet később a Continental vásárolt fel. A vállalat azóta folyamatosan dolgozik a járművek globális szintű kapcsolódásának továbbfejlesztésén.
Cikksorozatunk második része következik:Az előzmények itt olvashatóak
...„Az eredmények azt mutatják, hogy folytatnunk kell a telematikai rendszereink fejlesztését és gyártását, és aktívan kell szembeszállnunk a jelenlegi kihívásokkal. Éppen ezért rendkívüli összegeket fektetünk abba, hogy egy olyan gyors, stabil és biztonságos adatátvitelt alkothassunk meg, amely az „okosautó” létrehozásához szükséges, és az automata vezetés egyik alapköveként szolgál a jövőben” – mondta el Rábai Dániel. „Jelenleg épp az 5G technológia alkalmazására készülünk, ami várhatóan jelentősen felgyorsítja majd az úton lévők közötti kommunikációt 2022-től. A jövő intelligens mobilitása felé vezető útnak ez egy újabb mérföldköve.”
A hálózati szolgáltatók becslése szerint a következő tíz évben az új mobil kommunikációs standard az adatátvitel sebességét a másodpercenkénti többszáz megabitről (Mbps) másodpercenként akár több gigabitre is emelheti (Gbps). Az 5G a sávszélesség rendelkezésre állásában és a várakozási idő csökkentésében fog látványos változást elérni, így egy ténylegesen valósidejű kommunikáció jöhet létre a jármű és a felhő között, ami a különböző funkciók rendkívül széles skálájának nyújtásában és az automata vezetés megvalósulásában egyaránt kiemelt szerepet játszik.
„Ami minket illet, az internet a járműveket és a közlekedést is jobbá teszi! A járművek, a közúti szereplők és az infrastruktúra kommunikációja növeli a biztonságot és a hatékonyságot az utakon, és végeredményként akár még életet is menthet. Bízunk benne, hogy a jövőben tovább tudjuk fejleszteni a telematikai rendszerek ezen aspektusát is” – tette hozzá a Continental országkoordinátora.
Csak pár lépésre a jövőtől
Annak érdekében, hogy a jármű telematika képes legyen lépést tartani a jövővel, bizonyos alapfeltételeknek meg kell felelnie. A modern rendszereknek illeszkedniük kell az autóipar szabványaihoz, tehát el kell, hogy tudják viselni a hőmérsékleti skála széles tartományát, a rezgést és az egyenetlen útfelületeket, illetve a páratartalom szintjeit egyaránt.
Ahhoz, hogy a segélyhívást szükség esetén is biztonságban el lehessen végezni, az egységnek ellenállónak kell lennie balesetek esetén is. Mindemellett a szoftverrel szemben is magasak az elvárások. Éppen ezért a Continental a telematikai rendszerének fejlesztésekor olyan moduláris szoftver platformot alkalmaz, amelybe az új alkalmazások gyorsan integrálhatóak. A szoftverfrissítések, amelyek nem csak a telematikai rendszert, de egyéb elektronikus vezérlőegységet is naprakészen tartanak, akár menet közben is vezeték nélkül letölthetőek. A jövő automata vezetéséhez kapcsolódó elvárások teljesítésében a telematikai rendszerek továbbra is nagy szereppel bírnak majd.
„Az autóipar rendkívül jól teljesített a telematika fejlesztésében. Az üzletág azonnal felismerte a szükségletet, és képes volt megalkotni ezt az úttörő technológiát, amely forradalmasította a korábbi autó telefonrendszert, és biztonságosabbá tette a vezetést olyan funkciókkal, mint például az automatikus ütközés-felismerés. A Continental diktálta az iramot és vitte előre a folyamatot a fejlesztés összes szakaszában, és a jövőben is ezen az úton halad tovább” – foglalta össze Rábai Dániel a fejlesztés folyamatát.
(Forrás:telekomesit.hu/Fotó:twitter)